Mijn werk bestaat uit unica, organische handgevormde en gedraaide schalen, vazen en objecten, geïnspireerd door de vormen, kleuren en texturen uit de natuur.
Glazuren is in de kern het aanbrengen van een dun laagje glas dat tijdens de stook samensmelt met de klei. Allerlei kleuren en variaties zijn mogelijk. Mijn glazuren ontwikkel ik zelf. In de kennis die dat vraagt zit voor mij ook de uitdaging en de magie die het werken met klei zo aantrekkelijk voor mij maakt.
De raku-stook is gebaseerd op een oude Japanse techniek. Van oorsprong toegepast bij het maken van ceremoniële theekommen. (stamt uit het Zenboeddhisme). In dit specifieke keramisch bakproces wordt naast vuur ook rook gebruikt om unieke patronen en ontwerpen in het werk te maken.
Het werkstuk wordt eerst biscuit gebakken; dan geglazuurd en daarna ondergaat het object het raku stookproces. Het bakproces vereist een speciale raku-oven die wordt gestookt met een mix van butaan en propaangas en bereikt temperatuur tot ongeveer 1000 °C.
Het werkstuk wordt vervolgens uit de oven gehaald met behulp van een speciaal ontworpen raku-tang. Terwijl het werkstuk nog heet is en gloeit, wordt het geplaatst in een metalen ton vol met houtvezel. De hitte die uit werkstukken komt maakt dat het houtvezel in de ton spontaan gaat branden. Vervolgens wordt een deksel op de ton geplaatst waardoor het vuur gesmoord wordt en er rookontwikkeling ontstaat. Het werkstuk 'gaart' zo een twintig minuten in de ton.
Het werkstuk is bestand tegen de hoge temperatuur in de ton, omdat het gemaakt is van een speciaal soort klei: een samenstelling van meer en grotere chamotte. Hierdoor is bestand tegen de thermische schok.
Als het vuur de zuurstof in de ton verteert, trekt ook de zuurstof uit het aardewerk en het glazuur. Dit proces na de brand heet reductie . Het is in dit stadium dat de unieke uitstraling van het raku aardewerk ontstaat. De resulterende patronen en kleuren zijn onvoorspelbaar, omdat ze zijn gemaakt door het natuurlijke proces van verwijdering van zuurstof.
Het raku-aardewerk blijft ongeveer 15 minuten in de gesloten ton. Daarna wordt het er met tangen uitgehaald en voorzichtig afgekoeld met water. Dit koelen fixeert de patronen die zijn ontstaan tijdens de reductiefase. Alles is natuurlijk afhankelijk van het stuk en de omvang ervan.
Omdat het hele proces er een is van het werken met brandbare stoffen en hoge temperaturen is het belangrijk voor de raku-stokers om handschoenen en beschermende kleding te dragen.
De procedure voor de naked raku is vanaf het begin al anders. Als het werkstuk klaar is, breng je met een zachte kwast 3 lage engobe( slibklei) op de leerharde klei aan. Als deze droog is begin je met je werkstuk te polijsten het glimt.
Zorg dat je werk voor het naked-raku heel goed gepolijst is als kan de glazuur tijdens de stook niet loslaten
Dan wordt het werkstuk biscuit gebakken tot 1000 Graden
Na de biscuit stook kan je met schilders tape banen of figuren opzetten, overal waar tape zit blijft zwart .Dan kwast je het hele werkstuk een tussenlaag (3) als dit goed droog is, overgiet je je werk met een zogenaamde foute glazuur en laat dit ook drogen.
Zet je werkstuk in de oven en stook het op tot ongeveer 850 C, uit de oven halen en even de tijd geven om te craqueleren. Daarna zet je het geheel in een ton met houtsnippers, na ongeveer 15 min haal je het object eruit.
Besprenkel/overgiet je je werkstuk voorzichtig met water zodat zowel de tussenlaag als het glazuur eraf springt
Omdat het hele proces er een is van werken emt brandbare stoffen en hoge temperaturen is het belangrijk voor de Raku stoker om handschoenen en beschermende katoenen kleding te dragen.
Het zoutstoken kwam in de 15de eeuw in Duitsland tot ontwikkeling. Tijdens het zoutstoken worden de werkstukken door middel van zout geglazuurd.
De kleisoort, de atmosfeer in de oven (o.a. de hoge temperatuur waarop wordt gestookt) en de hoeveelheid zout die wordt gebruikt bepalen het type verglazing en de kleuren die geglazuurd tijdens de stook ontstaan. Het zout wordt in kleine, keramische potjes gedaan. De potjes worden in de oven tussen de werkstukken geplaatst. De zoutstook is een enerverende stook ook hier is de uitkomst vooraf niet goed te bepalen door de hoge stooktemperatuur (minimaal 1280 graden) om het zout te laten verdampen is deze manier van stoken uitermate geschikt voor gebruiksgoed zoals schalen en theepotten.